01 september 2009

Reflektion, omvärdering och nytänkande!

Posted in Tips! den 11:38 av Conny!

Steg 2!

Så! När du nu har bestämt dig så kan det vara på sin plats att ta ett första steg. Och det skulle jag vilja säga är eftertanke. Reflektera över din situation. Hur ser den ut?

För min del kan jag väl säga att min situation såg ut ungefär som en soptipp. Jag sov för länge på morgnarna eftersom jag är arbetslös, åt typ ett gigantiskt mål om dagen, drack mängder med kaffe, en del läsk, kakor till kaffet, jobbade till mot 3 – halv 4 på natten eftersom jag ju sovit så länge på dagen… upprepa 7 dagar i veckan ungefär.  Och så börjar man fundera på varför man mådde skit ibland? =/

Nej! Som sagt, stanna upp och fundera ett tag. Steg ett är att minska ett för stort sockerintag.

Jag kan ju bara prata för mig själv, och jag är inte så farlig på att äta godis. Däremot har jag konsumerat en hel del läsk och glass. Men då ska man ta sig en funderare. Om du är sugen på läsk…vad är det då egentligen du är sugen på? När du tänker Coca Cola, tänker du verkligen på smaken då? Är det den halvblaskiga smaken av Sprite du är ute efter? Kanske är det bara ett lågt blodsocker som ger sig till känna? Men det finns även en annan egenskap som läsk har!

Bubblorna!

Jag vet inte om det bara är jag och en kompis som tänker såhär, men när jag blir sugen på läsk så är det inte smaken jag tänker på. Det jag vill åt är den begärliga rivande känslan i halsen från kolsyran. Faktiskt! Kanske känner du också så? Att känna den där känslan som om du drack en blandning av sandpapper och kardborrband, fast på ett bra sätt? 😉

Faktiskt så är det så jag känner, och jag vet att en kompis till mig känner likadant. Och så länge det bara är det man är ute efter så går det ju faktiskt lika bra med vanligt kolsyrat vatten! Sodastreamer FTW!  Så där har du ett riktigt bra första steg. Byt ut läsken mot kolsyrat vatten. Om du ändå vill ha lite smak på vattnet, så köp valfri loka eller en flaska med smaksättning för kolsyrat vatten.

Glass då? Tjaa… Mjukglass är ju sjukt gott. Men ett helt godkänt substitut för mjukglass när begäret faller på är att göra en egen smoothie.

2 dl naturell yoghurt

0,5 dl grädde

1 dl bär t.ex. hallon, blåbär, jordgubbar etc.

1 skopa proteinpulver med jordgubbs- eller vaniljsmak.

Blanda allt i mixern och avnjut. Ev ställ det i frysen en stund.  Helt klart värt att prova!

I övrigt då? Hade inte tänkt gå in så mycket specifikt på kost i det här inlägget, men bara på reflektionen kring din kost.  Hur äter du? Är det ofta snabbmat? Färdigrätter? Kost med undermålig näringsgrad t.ex. fil? Kolhydratrik mat som pasta?  Visst, vissa människor skulle förmodligen kunna käka snabbmat varenda dag och fortfarande vara smala som en dirigentpinne. Man KAN trots allt äta enbart skrov och ändå gå ner i vikt. Men ställ dig frågan: Vad händer i kroppen? De flesta vill nog trots allt leva tills man är i 90-årsåldern. Och om man då tryckt i sig skrov en hel livstid så är det nog inte så stor chans att man tar sig till en såpass hög ålder. Tyvärr.

Så tänk på din vardag. Tänk på dig själv! Töm cachen, rensa dina cookies (vilken kul ordvits) CTRL+ ALT+ DEL och starta om systemet! Omstövla dig själv! Reboot yourself!

Härifrån känns det naturligt att gå vidare till kost och kosthållning.

*Bure*

*Bure*

Conny

Lämna en kommentar